• Fruktene av "Lindring i nord" – nært samarbeid i en langstrakt landsdel 

      Ervik, Bente; Nordøy, Tone; Andersen, Sigve (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      <i>Mer enn 20 år tilbake, hadde vi en ung mann med alvorlig kreftsykdom og spredning til høyre lår. Han hadde forsøkt mange behandlinger med kun kortvarig effekt. Sykdommen ga han en rekke plager som smerter, gang- vansker og store ulcerasjoner som var en ekstra utfordring pleiemessig. <p> Pasienten var gift, han var småbarnsfar og egentlig fra et annet sted i landet, men bodde nå på finnmarkskysten, ...
    • Lindring av smerter hos kreftpasienter 

      Kongsgaard, Ulf; Kaasa, Stein; Dale, Ola; Ottesen, Stig; Nordøy, Tone; Hessling, Sten Erik; von Hofacker, Sebastian; Bruland, Øyvind; Lyngstadaas, Anita (Research report; Forskningsrapport, 2005)
      Denne rapporten er en bestilling fra tidligere Sosial-og helsedepartementet om å vurdere kunnskapsgrunnlaget om effekt av palliativ smertebehandling ved kreft, dvs. Effekt av ulike behandlingsmetoder for å lindre smerter hos pasienter med uhelbredelig (ikke-kurabel) kreftsykdom.
    • Observed communication skills: how do they relate to the consultation content? A nation-wide study of graduate medical students seeing a standardized patient for a first-time consultation in a general practice setting 

      Anvik, Tor; Nordøy, Tone; Gude, Tore; Vaglum, Per; Bærheim, Anders; Eide, Hilde; Fasmer, Ole B.; Gravgaard, Peter; Grimstad, Hilde; Hjortdahl, Per; Holen, Are; Skirbekk, Helge; Finset, Arnstein (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2007-11-08)
      Background: In this study, we wanted to investigate the relationship between background variables, communication skills, and the bio-psychosocial content of a medical consultation in a general practice setting with a standardized patient. Methods: Final-year medical school students (N = 111) carried out a consultation with an actor playing the role of a patient with a specific somatic complaint, ...
    • The Practically Wise Medical Teacher: Medical Education at the University of Tromsø – A Norwegian Case 

      Hovdenak, Sylvi Stenersen; Hatlevik, Ida Katrine R; Bartnes, Kristian; Bjerkli, Inger-Heidi; Norderval, Stig; Nordøy, Tone (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-08-19)
      This article addresses the issue of teaching quality in medical education and investigates what characterizes a professionally competent or practically wise medical teacher through the use of longitudinal data from interviews with 40 medical students. In discussing the findings, Aristotle’s concepts of episteme, techne and phronesis, and theoretical perspectives on professionalism and quality in ...